
Dyrenes Beskyttelse arbejder målrettet på at lukke dansk minkavl. Organisationens undersøgelser fremstilles som objektiv viden, men de er i virkeligheden skræddersyet til at understøtte en politisk dagsorden. Når tallene bliver til overskrifter, spredes de hurtigt af både organisationen selv og af politikere, der kan bruge konklusionerne til at fremme deres egne mål. På den måde bliver stærkt fortolkede data omsat til kommunikation, der kan skabe et misvisende billede i befolkningen.
Sådan bliver spørgsmål til overskrifter
Kernen i problemet ligger i metoden. Dyrenes Beskyttelse stiller spørgsmål, hvor flere temaer blandes sammen i ét udsagn. Spørgsmålet “Når EU forbyder al minkavl i hele EU, bør Danmark følge den lovgivning” lyder sagligt, men måler i realiteten en blanding af holdningen til EU, princippet om at følge lovgivning og holdningen til minkavl. Når resultatet efterfølgende bruges til at konkludere, at syv ud af ti danskere ønsker at lukke minkavl, er det ikke en entydig afspejling af danskernes holdning, men resultatet af en upræcis spørgeramme.
Dyrenes Beskyttelses egen præsentation
Her er den spørgeramme der danner grundlag for de overskrifter og den kommunikation Dyrenes Beskyttelse producerer:

Når man ser grafen isoleret, kan man få indtryk af, at et massivt flertal af danskerne ønsker et endeligt stop for minkavl. Men billedet ændrer sig markant, når spørgsmålene stilles klart og uden indbyggede præmisser.
Et alternativt billede af virkeligheden
For at illustrere forskellen lod vi et analyseinstitut stille tre spørgsmål om de samme temaer, men uden de upræcise formuleringer. Resultatet var et helt andet.

Hvis vi anvendte samme metode som Dyrenes Beskyttelse, kunne vores overskrifter have lydt: “4 ud af 5 danskere tager afstand fra dobbeltmoralen hos Dyrenes Beskyttelse” eller “80% af danskerne bakker op om regeringens kamp mod EU’s minkforbud”. Vores egen overskrift på denne artikel er et bevidst eksempel på, hvor langt man kan trække konklusionerne, når man holder sig til sine egne producerede tal.
Fakta, videnskab og dialog frem for populisme
I Danske Mink ønsker vi en anden tilgang. Vi mener, at alle har ret til en mening, men at der er forskel på at have en holdning og på at ønske en hel branche lukket uden at søge dialog eller forståelse. Når kommunikation drives frem af populistiske overskrifter, skaber det ikke bedre dyrevelfærd – det skaber polarisering.
Som brancheforening for dansk minkavl vil vi derfor altid appellere til en åben debat baseret på dokumenterbar viden og videnskabelig indsigt frem for fortolkede meningsmålinger. Kun på den måde kan vi skabe reelle løsninger, der gavner både dyr, mennesker og samfund.